Zorgt voor een gezonde zwangerschap en bevalling : Een onderzoek, uitgevoerd met 69 vrouwen, heeft aangetoond dat dadels positieve effecten kunnen hebben op de zwangerschap en bevalling 1,6. Vermindert het slechte cholesterol : Een dadel bevat 1,6 gram vezels. Vezels kunnen zich aan het slechte cholesterol in het lichaam binden, om het zo uit het lichaam te krijgen. Het eten van dadels kan daarom een cholesterolverlagende werking hebben. Kan bescherming bieden tegen kanker : Dadels bevatten veel vitamines en mineralen die de kans op kanker kunnen verkleinen. Vitamine a en k kunnen er namelijk voor zorgen dat de kans op mond- en longkanker minder wordt. Ook kan je door het eten van dadels beschermd worden tegen vrije radicalen die schade aan cellen kunnen veroorzaken.

verlagen van de bloeddruk 1,4,5. Magnesium is tevens belangrijk voor een optimale stofwisseling en helpt je om te ontspannen. Mensen die veel koffie of alcohol drinken of veel stress ervaren, verbruiken extra magnesium. Dadels kunnen je helpen om de magnesiumvoorraad op peil te houden.

Daarnaast kom je te weten of het verstandig is om dadels te eten tijdens het afvallen. Waarom de afvallen dadel gezond is, verbetert de hersenfunctie: Dadels zijn (net zoals bananen ) rijk aan vitamine. Deze stof kan ervoor zorgen dat de hersenfunctie verbetert, waardoor je beter in staat bent om informatie op te slaan en op te halen wanneer je het nodig hebt 1,8. Recept gezond tussendoortje: ontpit een dadel en stop een ongezouten amandel op de plaats van de pit. Verlaagt het triglyceridengehalte: Triglyceriden zijn een soort vet in de bloedbaan. Volgens een onderzoek aan. Technion-Israel Institute of Technology kunnen dadels de hoeveelheid van deze vetsoort verminderen. Wanneer het triglyceridengehalte in het bloed gedaald is, heb je minder kans op een hartaanval, een beroerte of aderverkalking. Een ander onderzoek, uitgevoerd door. Journal of Agricultural And food Chemistry, heeft bevestigd dat dadels het triglyceridengehaltegehalte met 8 tot 15 kan verlagen. Verhoogt je weerstand: Dadels zijn rijk aan vezels, welke je spijsvertering in optimale conditie houden.

adh vezels

Lees hier de 8 voordelen (en én nadeel)


Dadels bestaan al verbruik sinds het jaar 6000 voor Christus. Aan het einde van de 18e eeuw werd de dadelpalm naar Amerika gebracht, waarna de populariteit van de vrucht toenam. De medjool dadel, die oorspronkelijk uit Marokko komt, werd in 1927 geïntroduceerd in Amerika. Tegenwoordig staat de dadel bekend als én van de meest zoete fruitsoorten. Het wordt daaromvaak gebruikt in bakproducten en als smaakmaker. Doordat dadels veel worden gegeten en aan veel producten worden toegevoegd, is het belangrijk om te weten: zijn dadels gezond? In dit artikel lees je de verschillende gezondheidsvoordelen van de dadel, zoals een bloeddrukverlagende werking, een bijdrage aan een gezonde zwangerschap en bevalling, een vermindering van het slechte cholesterol en een kleinere kans op kanker.

Gezond Ontwaken: Bananen: gezond of ongezond?


Er zijn echter twee belangrijke nadelen van supplementen. Ten eerste kunnen ze zorgen voor buikpijn en opgeblazenheid. Om dit te voorkomen moet je een vezelsupplement langzamerhand invoeren en veel water drinken. Ten tweede kunnen de supplementen de opname van bepaalde medicijnen verhinderen, dus neem je medicijnen ten minste én uur voor of 4 uur na het supplement. Kortom: Er zijn een aantal veelbelovende supplementen te verkrijgen. Maar als je al veel en gevarieerde onbewerkte plantaardige voeding eet heb je die waarschijnlijk niet nodig. Eet chiazaad Chiazaadjes zijn enorm sterke krachtcentrales.

adh vezels

Probeer, naast havermout of bruine rijst eens: Amarant, sorghum, boekweit, freekeh, gierst, quinoa, kortom : Van volkorengranen blijven de kiemen en zemelen behouden, waardoor ze voedzamer zijn dan geraffineerde granen. Je kunt je accessoires voedingsstoffen het best uit voeding halen, ook de vezels. Maar als je weinig vezels binnenkrijgt kun je overwegen om een supplement te nemen. De werking van sommige supplementen wordt ondersteund door bewijs: guarvezels : Als supplement kan guar het gevoel van verzadiging bevorderen kwark en de algehele calorieëninname kan daardoor afnemen. Het wordt ook in bewerkt voedsel gebruikt als verdikkingsmiddel of textuurverbeteraar ( 7 ). Psyllium: Dit is het hoofdbestanddeel in Metamucil, een populair vezelsupplement tegen verstopping. Uit een onderzoek bleek dat psyllium zorgt voor minder honger tussen de maaltijden ( 8 ).

Glucomannan: deze vezel wordt aan sommige vetvrije zuivelproducten toegevoegd om de textuur te verbeteren. Het is het hoofdingrediënt in shirataki- ofwel konjac-noedels. Als supplement zorgt het voor snellere verzadiging en minder eetlust ( 9 ). Bèta-glucanen: deze soort vezels zitten in haver en gerst. In de darmen worden ze gefermenteerd en werken ze als prebiotica die het gezonde darmmicrobioom bevorderen ( 10 ).

Maken bananen je dik of juist niet?


Een kleine peer bijvoorbeeld zorgt voor vijf gram vezels, terwijl een cup (ca. 240 ml) watermeloen én gram bevat ( 5, 6 ). Bessen en appels bevatten ook veel vezels. De vezels uit fruit kunnen het gevoel van verzadiging vergroten, vooral als ze worden gecombineerd met vetrijke en/of eiwitrijke voeding, zoals notenboter of kaas. Kortom: Fruit is een prima snack.

Vezelrijke vruchten zijn onder andere peren, appels en bessen. Kies volkorengranen in plaats van geraffineerde. Volkorengraan is bijna niet bewerkt; de graankorrel blijft intact. Geraffineerd graan daarentegen is ontdaan van de vitaminebevattende kiem en de vezelrijke zemel. Dit zorgt ervoor dat het graan langer goed blijft, maar het neemt ook de meest voedzame delen van het graan weg, waarbij alleen snel opneembare koolhydraten overblijven. Vervang de geraffineerde granen in je dieet door volkorengranen.

het Mentale dieet Plan

Eet popcorn, popcorn is én van de beste tussendoortjes die je kunt nemen. Dat komt doordat het in feite een volkorengraan is, waarbij je ongeveer 4 gram vezels per 28 gram (ounce) binnenkrijgt. Dat wil zeggen drie cups (van. 240 ml) popcorn, gepoft met hete lucht ( 4 ). Kortom: Popcorn bereid zonder olie levert meer dan een gram vezels per cup (240 ml). Het is een heerlijk tussendoortje en ook nog eens van een volkorengraan gemaakt. Fruit als tussendoortje, een stuk fruit zoals een appel of een peer is een prima snack; het is lekker en makkelijk mee te nemen. Alle fruitsoorten bevatten workout vezels, lever maar sommige soorten aanzienlijk meer dan andere.

adh vezels

Gezond fruit: de top 10 van gezondste fruitsoorten

Om een aantal redenen is het goed afslank om heel veel groenten te eten. Ze zorgen bijvoorbeeld voor een lager risico op verscheidene chronische ziektes. Vooral zetmeelarme groenten bevatten weinig calorieën, maar wel veel voedingsstoffen, waaronder vezels. Je groenten eten voor de maaltijd is een goede strategie, want zo zul je er meer van eten. Uit én studie blijkt dat vrouwen die voor de maaltijd een salade kregen, 23 meer groenten aten dan degenen die de salade bij de maaltijd geserveerd kregen ( 2 ). Een salade of een groentesoepje eten als voorgerecht hangt ook samen met een lagere calorieëninname tijdens de rest van de maaltijd ( 3 ). Kortom: Groenten eten voor de maaltijd kan zorgen voor verhoging van de vezelinname. Zetmeelarme groenten bevatten weinig calorieën en veel vezels.

Vezels zijn een soort koolhydraten die in plantaardige voeding te vinden zijn. Terwijl de meeste koolhydraten omgezet worden in suiker, blijven vezels behouden als ze door het spijsverteringssysteem gaan. Als je vezels eet samen met andere koolhydraten, helpt dat je ook om je langer verzadigd te voelen. Tevens duurt het dan langer voordat verteerbare koolhydraten in de bloedsomloop worden opgenomen, wat helpt om het bloedsuikerniveau op peil te houden. Koolhydraatbronnen uit onbewerkte voeding bevatten allemaal van nature vezels. Het gaat om bijvoorbeeld fruit, zetmeelrijke groenten, peulvruchten en betekenis volkorengranen. Kortom: Onbewerkte voeding eten zorgt ervoor dat je vezelrijke koolhydraten binnenkrijgt. Kies uit verschillende soorten bonen, volkorengranen, vruchten en groenten. Neem bij iedere maaltijd groenten en eet die eerst.

Havermoutpap met banaan en kaneel

Het is belangrijk voor je gezondheid om genoeg vezels binnen te krijgen. Om te beginnen kan je daarmee verstopping tegengaan en het kan helpen om af te vallen of om op gewicht te blijven. Vezels kunnen ook de cholesterolgehaltes en het risico op diabetes en hartziektes verlagen. Dit afvallen komt wellicht doordat vezels werken als prebiotica, wat betekent dat ze de groei van gezonde darmbacteriën bevorderen. Toch krijgen de meeste mensen niet genoeg vezels binnen. Het Institute of Medicine in de vs beveelt 38 gram vezels per dag aan voor mannen en 25 gram voor vrouwen. Gemiddeld krijgen Amerikanen maar ongeveer 16 gram per dag binnen, dus ongeveer de helft van de aanbevolen hoeveelheid ( 1 ). Hier volgen 16 manieren waarop je kunt zorgen voor meer vezels in je voeding. Eet koolhydraten uit onbewerkte voeding.

Adh vezels
Rated 4/5 based on 766 reviews